My nabízíme Montessori pedagogiku
Není to pedagogika jediná ani nejlepší ze všech. Je to jedna z možností k výběru.
Montessori třídy na Základní škole Bílá cesta jsou součástí této školy. Škola tedy nabízí třídy „klasické“ a třídy Montessori. Výuka v Montessori třídách podléhá stejnému RVP a penzum učiva je ve všech ročnících stejné, ať jde o třídy běžné či třídy s Montessori výukou. Děti se budou tímto způsobem vzdělávat celou školní docházku. Nepodporujeme přechod dětí na víceletá gymnázia.


Děti v těchto třídách dochází ke stejnému cíli jinou cestou. Učí se například v tzv. blocích, hodnoceny jsou slovně s důrazem na sebehodnocení, pracují především projektově, svou práci si často vybírají samy. Pedagog zde funguje jako průvodce, který organizuje hodinu, zadává práci nebo pomáhá ideální úkol nalézt, řídí diskuse a citlivě reaguje na to, co se mezi žáky odehrává. Není hlavním aktérem výuky, tím jsou děti. Děti diskutují, hledají řešení a pochopení problému. Po malých krocích provádí učivem, novým způsobem přemýšlení a řešením problémů. Pedagog poskytuje podporu tak, aby dítě dosáhlo výsledku a mělo z něho radost.
Co děti od nás umí?
Umí si věci zařídit, zeptat se, když neví, sehnat odpovědi na otázky. Ví, kde najdou pomoc, když potřebují. Umí si naplánovat práci, pracují, protože je to baví nebo protože je to potřeba udělat, tedy ne kvůli známce. Dokáží se rozhodnout, co potřebují udělat, dokážou si zadat domácí úkoly. Umí perfektně vyjádřit svůj názor, povídat na daná témata, sehnat a utřídit informace. Hodně čtou, protože čtou, co je baví. Umí diskutovat a přemýšlet o problémech. Umí pracovat samy, ve dvojici i v kolektivu, protože to zažívají denně mnohokrát. Umí se dohodnout nebo alespoň hledají způsoby, jak to udělat.
Organizace výuky
Nyní máme zde děti v homogenních třídách od 1. do 9. třídy. Ve třídách je maximálně 26 dětí, ale spíše méně. Děti se vzdělávají zejména v blocích. Do šesté třídy jsou hodnoceny slovně, od sedmé do deváté jsou hodnoceny procenty a na vysvědčení pak dostávají klasické známky.
Od školního roku 2027/2028 plánujeme zavést první trojročí
Fungování v trojročích využívají např. školy Montessori, ale i jiné. Takto organizovaná výuka předpokládá individuálnější přístup ke každému dítěti, ale vlastně jej i umožňuje. Každé dítě se totiž vyvíjí svým tempem, navíc v různých oblastech jinak.
Znamená to, že v tomto školním roce se první, druhá a třetí třída rozdělí na třetiny a vždy jedna třetina z každé třídy utvoří třídu novou. Od čtvrté třídy pak budou děti opět spojeny do jedné třídy a vzdělávat se dále ve třídách s Montessori prvky. Třídy mají společné projekty a akce.